Omega 3 och smärtlindring

I den här artikeln ska jag titta lite närmare på omega 3 (finns bland annat i fiskolja, krillolja och linfröolja) och hur denna fettsyra kan hänga ihop med smärtlindring.

Att omega 3 kan lindra smärta är ett faktum som har varit känt relativt länge. Det är dock långt ifrån utrett hur mycket som behövs, vem som kan bli hjälpt och hur vida olika preparat har olika effekt. Kort sagt behövs mer forskning på området. Att omega 3 kan vara ett alternativ, eller åtminstone ett komplement till Alvedon och/eller Citodon läkemedel med paracetamol tycks däremot vara klart.

pharbio_omega-3

Källor till omega 3, krillolja & fiskolja

Omega 3-fettsyror finns framförallt i animaliska produkter från våra stora hav. Det vill säga fisk. Då framförallt fet fisk, då omega 3 anrikas i fettet hos de feta fiskarna. Typiska fiskar med höga halter av det nyttiga omega 3 är lax (kanske den mest kända och förespråkade). Andra källor till är andra fetafiskar så som till exempel makrill och sill (strömming).

Fisk och skaldjur, fiskolja och krillolja, med höga nivåer av omega 3

  • Stillahavslax
  • Stillahavsmakrill
  • Olika sorter av fiskrom
  • Sill från både Atlanten och Stilla havet
  • Tonfisk av olika arter och från olika hav
  • Sill och strömming från Stillahavet och Atlanten

Det kan vara intressant att konstatera att det i princip finns lika mycket omega 3 i fryst som färsk fiks. Oftast är det ju enklare och billigare att köpa fryst fisk istället för färsk fisk.

Det kan dock skilja på nivåerna i vild och odlad lax.

Ytterligare andra källor till omega 3 kan vara krillolja, och för vegetarianer linfröolja.

Omega 3, smärta och forskning

Dock ska sägas att den mesta forskning rörande smärtlindring och omega 3 har skett med hjälp av kosttillskott av omega 3. Oftast i form av fiskolja. Fiskoljan kommer i det flesta fall i form av kapslar men det finns också flytande fiskolja på flaska som man kan administrera med sked eller dylikt.

Slutligen forskare har med stor säkerhet kunnat konstatera att omega 3-fettsyror dämpar och minskar inflammationer i kroppen. Dess utom är det vedertaget att hjärnan får fördelar av ett högre intag av dessa fettsyror (också i relation till omega 6).

Undersökningar gällande smärta från 2006 har visat att försökspersoner som har drabbats av artrit, och som har administrerats fiskoljekapslar, fick en signifikant upplevd smärtminskning.

Utbilda dig mer om omega 3 här.